≡ Menu
RMK10
Rancangan Malaysia KeSepuluh/RMK10
Di sini sedikit ringkasan berkenaan Rancangan Malaysia KeSepuluh/RMK10 dan pandangan peribadi saya. Jom, kita berdiskusi bersama-sama :
1) Tumpuan kepada penyediaan prasarana
- Antaranya pelaksanaan projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi, embangunan rangkaian pengangkutan multimodal yang lebih luas dan efisien, loji rawatan kumbahan (Sewerage Treatment Plant) yang menggunakan teknologi hijau di Lembah Pantai, Kuala Lumpur dan kemudiannya akan diperluaskan ke seluruh negara (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya : Inisiatif yang bagus namun prosesnya perlu diperhatikan dengan teliti.Jangan pula seperti Projek PKFZ berulang kembali. Koruptsi ada dimana-mana.

2) Kerajaan akan terus sokong pembangunan SME
- kerajaan telah menyediakan Skim Jaminan Modal Kerja berjumlah RM7 bilion dan Skim Jaminan Penstrukturan Semula Industri berjumlah RM3 bilion.kerajaan sedang mengkaji untuk mempertingkatkan lagi sumber kewangan SME dan Agro Bank supaya ia dapat memberikan perkhidmatan yang efektif kepada para usahawan SME kelaknya nanti. (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya : Bagus juga, tidakla nanti peminjam-peminjam cari Ah Long kerana susah buat pinjaman untuk perniagaan.

3) Agenda pembangunan negara diberi Penekanan
-  meningkatkan pemilikan ekuiti bumiputera melalui penginstitusian, mempertingkatkan pemilikan hartanah bumiputera, enambah baik program pembangunan kemahiran dan keusahawanan serta pembiayaan melalui pelbagai agensi pembangunan bumiputera, membangunkan guna tenaga profesional bumiputera secara lebih tuntas, dan menubuhkan satu majlis peringkat tertinggi untuk merancang, menyelaras dan memantau pelaksanaan agenda pembangunan bumiputera. (Sumber : Utusan Malaysia )

Pandangan Saya: Apapun Inisiatif yang dilakukan, namun jika mentaliti tidak diubah, especially Kaum Melayu, ianya akan sekadar menjadi angan-angan. Sudah banyak lambakan dan peluang terhidang di depan mata namun dipersiakan dan sesetengahnya hanya menguntungkan segelintir golongan elit Bumiputera yang terus mewah dan kaya.

Ada masa saya tambah lagi, panjang-panjang bosan juga kan?
P/s : Apa pula pandangan anda ? Bagus ke Inisiatif yang dilancarkan untuk RMK10 ?



style="display:inline-block;width:728px;height:90px"
data-ad-client="ca-pub-6619684076142128"
data-ad-slot="9856135083">



Eyriqazz merupakan seorang blogger yang telah mencapai pelbagai kejayaan dalam bidang penulisan blog ini, beliau gemar berkongsi mengenai rumah tangga dan juga gaya hidup

View all contributions by

  • aReaL 10 June 2010, 4:53 pm

    Harap Apa Yang Di Bincangkan Di perancangan rmk10 Akan Di Jalankan.. Saya Rasa Bagus Jugak Inisiatif Yang Di Buat.. Win-Win Situation… hehehe…

    Update Blog Terbaru – Kes Video Lucah Ariel Peterporn,Luna Maya Dan Cut Tari

    Reply
  • dude 10 June 2010, 5:49 pm

    pandanganku, korupsi akan tetap membesar bagai johan.

    Reply
  • akuzle 10 June 2010, 6:28 pm

    hmmmm, cikgu….

    rmk10, mcm biaser jer kots…. cantik d kertas, pelaksanaan?? hmmmm…..

    Reply
  • rashid 10 June 2010, 8:13 pm

    Perkara di atas kurang saya nak tekan kan…sekarang kerajaan nak kurangkan kadar subsidi…walaupun tak diberitahu subsidi apa, tapi kita perlu terima keputusan kerajaan ni, sebab rakyat terlalu bergantung dan subsidi perlu diberikan kepada yang memerlukan…

    Reply
  • Ahmad Tajuddin Abdullah 11 June 2010, 1:26 am

    terutama dalam hal pembanguna sahsiah generasi Malaysia….

    Reply
  • Kie-yu 11 June 2010, 1:48 am

    semoga semuanya jadi kenyataan ;)

    Reply
  • Sharinginfoz 11 June 2010, 12:33 am

    tak sempat untuk mentelaah lagi.. apa-apa pun diharap tidak berlaku ketirisan….

    High 5 Town

    Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

about

Dikenali dengan panggilan Eyriqazz di alam maya, Seorang Pegawai Bank, Suami kepada Guru dan Bapa kepada 3 orang cahaya mata. More About Eyriqazz »