≡ Menu
Air Tangan Isteri

Diforwardkan oleh seorang rakan beberapa tahun yang lepas. Rasanya bagus untuk dikongsi bersama.
Pada yang belum berkahwin tu, simpan nasihat ni baik2 kerana insyaAllah one day bila dah jadi orang punya tu tau le apa yg patut di buat dan sebaliknya…. bagaimana petua org tua2 dpt membantu kita membena rumahtangga yg harmoni serta penuh kasih sayang…Insya Allah, dipermudahkan kita oleh NYA mendapat petunjuk dan jalan…
Membasuh pakaian, sekarang rasanya 95% dari kita semua ada mesin basuh, ok tak apa suruh maid basuh baju kita, tapi yg ‘kecik’2 terutama kita punya dan suami tu, sebaik2nya kita basuh sendiri. Sedapat mungkin bila kain baju sudah dibasuh dan siap diangkat, masa melipat pun, kita pilih yg patut kita lipat dan uruskan sendiri. ada rahsia tu).
Juga bilik. Bilik tidur kita sepatutnya adalah kawasan larangan terutama kpd penbantu rumah. NO ENTRY !!!!. apa pun yg ada didlmnya adalah hanya dlm pengetahuan kita dan suami.Terutama tempat tidur (katil), minta sangatlah kita yg bergelar ISTERI ini yg mengemasnya. Usah sesekali dibiarkan pembantu yg menguruskannya. ada rahsia tu),
APA RAHSIA NYA???
AIR TANGAN!!!!… itulah rahsianya, air tangan kita sebagai isteri dan sebagai ibu. Tak ada cara yg saintifik yg mampu menjelaskan kehebatan serta ‘powernya’ air tangan seorg ibu dan isteri itu terhadap keluarganya, tapi dapat dijelaskan melalui kaedah rohaniah. Kalau kita masih keliru dan kurang yakin, cuba kita fikir (bagi yg merantau selalunya terasa sangat), kita sering teringat masakan ibu, kemana pun kita pergi dan bertemu dgn masakan yg serupa, namun rasanya masih tidak dapat menyamai dari apa yg terhidang hasil ‘air tangan ibu’. Walaupun sekadar mee maggie!!!.
Begitu juga memberi makan anak, suapan kemulut anak dgn tangan kita itu membawa banyak kesan yg akan hanya kita nikmati 10 – 15 thn akan datangnya. Bila anak2 sudah pandai bergaul sendiri, sudah tahu memilih teman, kebanyakan mereka ‘kurang mendengar’ apa yg kita ibu bapa pesan dan ingatkan, namun baraqah dari ‘air tangan’ (usaha ibu bersusah payah mendidik dan menyediakan keperluan anak2) sedikit sebanyak, kalau pun anak2 itu ingin mengikut ‘kehendak sendiri’ namun dia, Insya Allah pada akhirnya akan tetap mencari ‘restu siibu’ dlm hidupnya.
Pecayalah…Tak dapat lakukan sepanjang hari kerana kita bekerja, mungkin pada sebelah malamnya kita dapat lakukan, sekurang2nya sekali sehari pun memadai, kalau dapat selalu lebih baik lagi. Sebab dgn suapan kita itu sambil kita berdoa ‘ air tangan’ yg masuk keperut anak, Insya Allah akan membentuk darah daging yg baik, berkat doa dan tangan ibu.
Kebajikan Suami juga, kenapa harus biarkan pembantu yg beriya2 menggosok baju dan seluarnya, melipat pakaian dlmnya. Kita isteri, sentuhan kita pada brg2 suami sebenarnya ada ‘roh’ nya, jika ‘roh’ itu sentiasa di belai oleh org lain… apa akan jadi, sudah pasti daya tarikan itu beralih arah. Tu sebab kadangkala terjadi suami yg segak kacak dan tampan serta isteri yg jelita, bekerjaya hebat serta pandai pun, bermadu dan madu nya pula hanya seorg pembantu rumah yg rupanya alahai… (ni bukan kes menghina fitrah rupa manusia yg dijadikan Allah swt, ini kes nak menunjukkan bahawa si isteri jelita pun, kalau kurang beri perhatian dan belaian suami boleh berubah angin!!!).
Jadi berhati2lah dlm mengizinkan org lain menguruskan barangan / kebajikan suami. Begitu juga dlm hal makan minum, kan sudah dipesan org tua bahawa nak jaga suami jaga perutnya terlebih dahulu. Dan antara dua lututnya… (syahwatnya). Insya Allah, suami sentiasa sayang dan merindui kita.
Bayangkan suami balik dari kerja, sudahlah lapan jam diluar, makan mungkin beli di kedai, dah tentu org masak. Balik kerumah pun kita minta ‘sunarti’ buatkan air???. So bila masa kita dapat ‘belai roh’ suami agar dekat dgn kita??? Jadi kalau setakat secawan / seteko air, tolonglah buat sendiri.
Penat usah cerita, semua kita penat, samada bekerjaya diluar atau sekadar surirumah. Namun itulah salah satu dari beribu2 cara yg boleh diguna pakai. Yg kadangkala kita anggap remeh serta tak masuk akal.
Lagi satu bab pakaian kecik, kalau org moden2 sekarang mungkin dia rasa … apalah mana ade logik, tapi cuba kita lihat org tua dulu2 kat mana agaknya dia sorok pakaian dlm dia ya? Tak kan tak pakai pula kan, tapi kalau mereka basuh pun mereka sidai dlm satu tempat khas jauh dari penglihatan org lain. Masa saya kecik2 dulu, nenek sidai pakaian dlm dia, dibelakang rumah, dlm satu ruang yg berpagarkan mata punai dan terbuka berangin) so, semua yg kecil2 (pakaian dlm) nenek sidai disini, jauh dari penglihatan org ramai yg lalu lalang. Sampai hari ini ibu juga sidai pakaian dlm berasingan dgn baju2 lainnya.
Berbanding kita sekarang, sidai pakaian dlm, bergayutan diampaian dan kalau duduk apartment lagi seronok, sidai di ruang yg menghadap kejalan raya lagi… semua mata boleh memandang. Sorok2lah sikit…malu org tenguk…tak boleh bagi alasan tak ade ruang cuba adjust, … kita buat diakan, bukan dia yg buat kita…
Pakaian dlm ini (maaf TM kena berterus terang sikit…tapi rasanya masih bahasa yg berlapik) bekas kita ‘menyorokkan’ aurat (bahagia sulit) kita suami isteri. Sekali lagi, sebaik2nya dijaga / diurus hanya oleh siisteri. Usah sekali2 membiarkan maid / pembantu membasuh (walau guna mesih) dan menyidai lalu melipatkannya. Bukan payah sangat pun, saiznya pun kecik2 saja ye tak…kenapa musti bagi org lain menguruskannya’???
Dan ini yg paling penting, bisik nenek ketelinga, “bilik tidur kamu ibaratkan tubuh kamu sendiri, usah dibiarkan orang lain menyentuhnya sewenang2, rahsia suami isteri ada didlmnya terutama di katil (ranjang). Jadi usahakan sedapat mungkin tangan sendiri yg mengemasnya!!!. Betul juga tu, bukankah saban malam kita bersama suami baring disitu, ‘bersama’ juga disitu, justeru ‘roh’ yg ada pada nya hanyalah antara suami dan isteri, peliharalah ‘keserasian dan hubungan mesra antara keduanya agar kekal sampai bila2.
Pesan Harlene-selalu selalulah suap anak dengan tangan sendiri. Makanan yang ibu masak & disusuli dengan suapan tangan sendiri ke mulut anak akan menambahkan ingatan anak kepada ibu sentiasa. Hubungan akan lebih erat & anak akan makan lebih banyak berbanding dengan suapan sudu. Cubalah saya telah sedikit melihat hasilnya. Alhamdullilah
P/s : Apa pandangan anda? Betulke apa yang dicoretkan ini ? Teringat kata-kata Isteri, ramai rakan-rakannya  suami yang suka menolong isteri adalah dengan air tangan Isteri/Isteri pandai memasak.

Eyriqazz merupakan seorang blogger yang telah mencapai pelbagai kejayaan dalam bidang penulisan blog ini, beliau gemar berkongsi mengenai rumah tangga dan juga gaya hidup

View all contributions by

  • princeduyong 2 June 2010, 6:07 am

    thanks…ilmu ni ilmu…

    Reply
  • SyuQ 2 June 2010, 6:26 am

    x pernah rasa air tangan isteri sbb x kawin lg. he he

    tp air tangan mak pon sedap. sbb tu la kot ayah aku asyik lekat kat rumah jer. pergi memana, balik umah mesti mintak makan…

    Reply
  • Encik Tikus 2 June 2010, 6:29 am

    wah-wah suatu ilmu yang bagus untuk dikongsi. thanx ya :P

    Reply
  • نورازريناابوحيري 2 June 2010, 6:33 am

    penah dgr gak. betul la kot.

    Reply
  • Iza 2 June 2010, 6:40 am

    Setuju 100%

    Reply
  • norinaomar 2 June 2010, 6:42 am

    terbaik!!!!

    Reply
  • Sharinginfoz 2 June 2010, 6:45 am

    bagus makan masakan isteri……boleh mengeratkan hubungan..salah satu cara untuk untuk menambahkan kebahagian rumahtangga

    Reply
  • ejaMaria 2 June 2010, 7:17 am

    salah satu sebab kenapa saya tak ambil ‘maid’…. tau tak pe :)

    Reply
  • redriben 2 June 2010, 8:09 am

    betul lah. sy yg merantau nih mmg teringatkan masakan mak hari-hari. tengs for the info untuk bakal jadi bini nih.

    Reply
  • lee-za 2 June 2010, 8:42 am

    setuju sgt2…dah 8 thn akak kawin. All this thing mmg perlu dijaga…org tua dulu2 mmg sgt2 pentingkan seme ni. Kepuasan menjadi isteri bila dapat seme ni…

    Reply
  • MamaSeni 2 June 2010, 8:49 am

    pandangan saya sgt betul..sebab tu yg saya praktikkan dari zaman bercinta (12 tahun lalu)sampai dah beranak pinak sekarang ni..msa bercinta dulu, akan masak bila ada peluang..dah kawin walaupon sibuk dan penat bekerja, sekurangnya sebulan sekali akan masak utk mkn bersama..dah ada anak ni, walaupon suami bagi pilihan utk amik maid, saya pilih utk urus umah tangga sendiri, suami kata hati dia walaupon bergaduh mcm mana rasa syg dan tak boleh hidup tanpa saya..alhamdulillah tak sia2 bersusah payah selama ni..biar la cuma nasik dan telur goreng asalkan berkat air tgn isteri pengikat kasih syg hingga ke syurga :)

    Reply
  • kak ina mail 2 June 2010, 8:53 am

    percaya

    Reply
  • JMR 2 June 2010, 9:13 am

    bro, tenkiu..berguna nih…memang tol kot..rmai dh org ckp…

    Reply
  • Miss Mirror a.k.a Sam 2 June 2010, 10:50 am

    thanks Eriq berkongsi tip berguna ini…menjadi satu motivasi pulak..

    Reply
  • mamashasha 2 June 2010, 11:18 am

    bro, sangat setuju…sememangnya sebagai ibu bekerjaya agak susah sedikit tetapi pokok pangkalnya atas diri sendiri….sekurang-kurangnya sentuhan isteri harus ada dalam mengurus suami dan anak-anak….untuk lebih berkat walaupun hanya tuhan yang tau betapa penatnya….

    Reply
  • izzatt 2 June 2010, 4:59 pm

    Salams.Games Pendidikan Online Islamik Sesuai untuk anak anda KLIK SINI Games Islamik

    Reply
  • izzatt 2 June 2010, 5:00 pm

    Salams.Games Pendidikan Online Islamik Sesuai untuk anak anda KLIK SINI Games Islamik

    Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge

about

Dikenali dengan panggilan Eyriqazz di alam maya, Seorang Pegawai Bank, Suami kepada Guru dan Bapa kepada 3 orang cahaya mata. More About Eyriqazz »